Розділ 6 Пізні и сучасні національні релігії Південної та Південно-Східної Азії
Розділ 6 Пізні і сучасні національні релігії Південної та Південно-Східної Азії
§ 1. Індуїзм
На межі 2—3 тис. до н. е. на територію сучасної Індії з Ірану прийшли індоєвропейські племена, що підкорили місцевих жителів. Вони ж принесли нову релігію. Перші релігійні уявлення було сформульовано у чотирьох книгах так званих вед: Рігведа, Самаведа, Яджурведа і Атхарваве- да. В них описується походження світу, родоводи великої кількості богів, наводяться ритуальні пісні і правила жертвопринесення. Згідно з Рігведою, найбільш поважні боги
— Варуна (бог нічного неба); Агні (бог вогню), Сома (бог священного, можливо, навіть наркотичного напою, що вводив людину у транс, який створював ілюзію безпосереднього спілкування з богами), Сурья (бог мудрості).
Система ведійського політеїзму заснована на тому, що головного бога немає, а головним є той бог, до якого звертається людина у конкретній ситуації. Стосунки між богами та людиною визначалися принципом «я — тобі, ти — мені». Головним був той бог, до якого саме в цьому випадку зверталася людина. Якщо людина правильно виконувала жертвопринесення, правильно зверталася до богів, вважалося, що бог обов’язково повинен здійснити бажання людини.
Згодом з’являються брахмани — коментарі до вед. Доповнюють релігійні уявлення, що містяться у ведах і брахманах, так звані араньяки («Лісові книги»). Підсумовують увесь комплекс ведійської літератури вже скоріше філософські, ніж релігійні тексти, — упанішади (від санскритського «сидіти біля ніг», тобто сидіти біля вчителя).
Остання з вед, Атхарваведа — це збірка перш за все магічних правил та формул спілкування з богами. В Ат- харваведі велику увагу приділяють техніці так званого та- пасу (традиція аскези). Вважають, що коли людина веде аскетичний спосіб життя, то вона має магічну силу, може керувати світом, а не лише людьми. Потрібно відмовитися від соціально-політичного життя і займатися самовдосконаленням. Вже в Атхарваведі з’являються боги, які ототожнюються з субстанціально самостійним жіночим образом. Дуже доброзичлива богиня Мадхукаша, вона є близькою до небесної корови, яка дає життя. Богиня Араті — це жінка, яка пристає до сплячих чоловіків та забирає в них їх силу. Апва — богиня хвороб.
З’являються й досить абстрактні божества — Вена (з Вени все виходить і туди все повертається), Кала (божество часу), Кама (божество кохання ). В коментарях до вед з’являється уявлення про те, що світом керує брахман (абсолют, джерело життя, з якого все розпочинається). Згідно з упанішадами, кожна людина має в собі частинку брахмана, так званий атман. Завдяки йому можна досягти зв’язку між духовним світом людини та абсолютом.
В упанішадах з’являються також специфічно індійське і багатозначне поняття — ом (аум). Ом на філософському рівні може розумітися як вічність, що охоплює минуле, сучасне і майбутнє; на психологічному — як стан глибокого спокою, подібного до сну; на ритуально-практичному — як вихідна формула індійських молитов (мантр).
Ведійські релігійні уявлення освячують соціальне розшарування суспільства на варни (касти). Найвищою вважалися брахмани — знавці ведійної літератури, спеціалісти з проведення жертвопринесень. В Атхарваведі сказано, що брахмани — ті, хто співає богам гімни, слово брахмана — це слово бога. Друга привілейована варна — кшатрії, воїни і правителі. До третьої, вже непривілейо- ваної, належали вайшьї — люди, що займаються сільським господарством, ремісництвом, торгівлею тощо. Нарешті, четверта варна — це шудри, які мусили бути прислужниками на найбільш брудних і неприємних роботах на зразок асенізації. Щоб не було плутанини, кожна людина мала носити одяг кольору своєї варни.
В упанішадах завершується теоретичне оформлення положень індуїзму. Одним з його вихідних положень є уявлення про те, що смерть — це не припинення існування, а лише крок до наступного народження в іншому тілі, причому не обов’язково людському. Існує навіть закон перевтілення — сансара, колесо буття, що визначає подальше перевтілення (реінкарнацію)
Тримає це колесо буття в своїх руках чудовисько, що символізує невідступність та обов’язковість розплати за скоєне за життя.
Найменше коло — це зображення півня, змії та свині. Півень символізує пристрасті та спокуси, змія — гнів та злість, свиня — неосвіченість. В наступному колі зображується одна частина чорного кольору (вона символізує сходження життя), інша — білого (білий колір символізує більш високу реінкарнацію). Наступне коло поділяється на світ людей (який зберігає поділ на касти), асурів та претів. Асури — це напівбоги-напівлюди, які зазвичай воюють один з одним та з богами. Прети — це створіння, які завжди відчувають спрагу, проходять скрізь різні страждання та готуються до очищення. Знизу розташовані злі духи.
Кількість можливих перевтілень необмежена. Якість подальшого життя та форма тіла залежать від самої людини, від її думок, слів та справ. Потрібно змінювати не світ в цілому, а свій особистий, духовний світ. Карма (закон причинності і розплати) завжди діє невблаганно. Вважається, що людина сама утворює особливий тонкий світ, який називається лінгошарір. На цьому тонкому рівні і підсумовуються людські думки та вчинки. Вчення про карму доповнюється поняттям дхарми — це універсальний закон, носій певної якості. Коли ми щось робимо, відбувається якісна зміна дхарми. Якість дхарми і визначить місце людини в колесі буття. Наприклад, якщо людина була вбивцею, вона загине в наступному житті від руки вбивці.
Подальший розвиток індуїзму привів до вчення про божествену Трійцю (тримурті): Брахман став Брахмою, богом, з яким пов’язується створення порядку речей і людини. Але цього бога у сучасному індуїзмі вшановують найменш з усіх інших богів — його конкретних іпостасей. Серед них визначне місце посідає бог Вішну, що виконує охоронну функцію щодо всесвіту. Його зображують як величезну змію. У Вішну є дружина Лакшмі — богиня кохання. Інша іпостась — бог Шива, який визначає хвороби, смерть, руйнацію тощо. Однак Шива відповідає й за життєву силу та енергію. Ця сила Шиви називається шакті. Шанування бога Шиви є поклоніння лінгамові (чоловічий статевий орган). Ввважається, що сила стає більшою після того, як відбувається взаємодія бога Шиви як чоловіка з його дружиною Калі (або Дургою). Богиня Калі вважається покровителькою усіх злочинців та тих, хто займається нечистими справами.