Розділ 6 Пізні и сучасні національні релігії Південної та Південно-Східної Азії - § 5. Конфуціанство
§ 5. Конфуціанство
Китайська цивілізація розбудовувалася протягом тисячоліть значною мірою під сильним впливом конфуціанства. Конфуціанство, як і даосизм, виникло в VI -V ст. до н. е. Засновником цієї релігії вважається Кун Фу цзи (вчитель Кун), відомий у Європі як Конфуцій, що жив у 551— 479 рр. до н. е. Батько Конфуція був чиновником у князівстві Лу, який у 70 років одружився з 18-річною дівчиною, що й народила Конфуція.
Головна книга Конфуція «Лунь Юй» (книга бесід та суджень) стала основою відповідного канону. Щоправда, сам Конфуцій не намагався створити нової релігії, а прагнув сформулювати загальні засади соціального життя Китаю в цілому і особливо морального життя окремої людини. Тому Конфуцій виступає як систематизатор духовного досвіду своїх попередників. Він говорив: «Я не формулюю нового, а звертаюсь до традицій минулого, бо хто не знає минулого, той завжди приречений на невдачу». Конфуцій вперше сформулював низку принципово нових для свого часу приписів поведінки людини в суспільстві. Головних з них декілька.
1. Принцип «жень» (гуманності) — людина повинна жити, піклуючись про інших і розрізняючи благородних (великих), маленьких (низьких) людей та людей, що не відрізняють добро від зла.
Благородна людина (цюнь цзи) керується любов’ю до людей. Любов — найкращий спосіб перевірки якостей людини. Любов — це бути уважним вдома, старанним та працьовитим на роботі, щирим до всіх, особливо наголошується повага та піклуванні про батьків — як матеріальне піклування, так і духовне. Проявами матеріального піклування є здобувати їжу, яку вони полюбляють, дбати про їхнє здоров’я, слідкувати за житлом тощо. Проявами духовного піклування є повне підкорення їхній волі, підтримувати авторитет батьків будь за що, навіть якщо вони помиляються; відмова від свідчення проти своїх батьків тощо. Між сином та батьком існує особливий зв’язок. Хлопчик-син має право звертатися до духу померлого батька. Коли помирає батько, син на два роки звільняється від роботи, перебуває у траурі.
Гуманність — це риса, притаманна благородній людині. Цзюнь цзи — це людина щира та привітна, розважлива та хоробра, уважна в словах та пильна в своїх справах. Цзюнь цзи спочатку обмірковує свої кроки, а потім діє. Він байдужий до матеріального комфорту та спокус тіла, присвячує життя пошуку істини, служінню людям та ідеалам. Конфуцій вважав, що знання є найбільш суттєвою річчю в житті. «Якщо оволодів істиною вранці, то можна спокійно померти ввечері». На думку Конфуція, саме благородні люди — цзюнь цзи повинні керувати суспільством. Взагалі порядна людина — це така, до якої добрі люди будуть ставитися добре, а погані поважати.
Маленькі або низькі люди піклуються лише про матеріальний добробут, завжди думають про землю та гроші. Ті ж, що не розрізняють зло та добро, можуть розвиватися як у бік цзюнь цзи, так і в бік маленьких людей.
Оскільки, за Конфуцієм, жах перед покаранням може стримувати пристрасті та кримінальні нахили тільки низьких людей, загрозу покарання можна застосовувати лише до другої та третьої груп людей.
1. Концепція «хе» — соціальної гармонії. Найважливіша засада соціального порядку — це безперечне підкорення тим, хто вище за соціальним станом та віком. Взагалі Конфуцій вважав, що лад у державі в цілому та соціальний спокій можливі лише при дотриманні принципу: «держава — то велика родина, а родина — це маленька держава». Все в світі повинно бути впорядковано, кожен повинен займатися своєю справою і робити її дуже добре.
2. Концепція «лі» — ритуалу. Важливою рисою ментальності китайців, яку виховувало саме конфуціанство, було вшанування церемоніалу. Для китайців важлива була процесуальна форма тієї чи іншої події. Китаєць за будь яких умов повинен поводити себе згідно зі своїм соціальним статусом та віком. Конфуцій вважав, що найважливішим зайняттям в житті людини є підвищення знань.
У конфуціанстві немає професійних жерців культу, тобто всіма релігійними обрядами та церемоніями займаються авторитетні знавці конфуціанства. Звертання до духів здійснює найстаріший чоловік у родині.