Розділ 3 Походження релігії
Розділ 3 Походження релігії
§ 1. Основні концепції походження релігії
У релігієзнавстві існує декілька напрямків досліджень, згідно з якими запропоновані теологічно-богословські, філософські, соціологічні, етнографічні, психологічні концепції походження релігії.
Теолого-богословські концепції (від грецьк. theos — бог, logos— слово, наука) лежать в основі церковного релігієзнавства, тобто розробляються священиками тієї або іншої релігії. Попри неважливі зі світського погляду тонкощі розуміння та розрізнення теології або богослов’я у різних віросповіданнях, усім цим концепціям притаманне тлумачення релігії як особливого, надприродного і найціннішого подарунку від Бога (чи богів) у формі зв’язку людини з Ним (або з ними). Завдяки такому тлумаченню атрибут надприродності ставить релігію вище за будь-які інші прояви суспільної свідомості, більш того, є їхньою підставою, основою суспільного порядку і доброчесного життя. З цієї точки зору вважається, що зрозуміти походження релігії може лише та людина, яка вже має релігійну віру. Але з точки зору логіки тут є помилка в обґрунтуванні — походження релігії трактується через її наявність. З практичної ж точки зору людина, яка вже має віру, і не потребує пояснень її походження.
В основі даного курсу лежить світський релігієзнав- чий підхід, який не надає переваги жодній з конфесійних версій. Тому деталі теолого-богословського розуміння походження релігії, дещо відмінні, скажімо, у християнстві, іудаїзмі або ісламі, не розглядаються.
Філософські концепції. Історично першою і фундаментальною формою світських концепцій походження релігії є філософські концепції.
Погляди філософів на цю проблему формувалися у двох напрямках: релігійному і вільнодумному.
Релігійно-філософські концепції розвивалися глибо- ковіруючими мислителями, що самі не були служителями культу (Платон, Арістотель, Цицерон, Боецій, Кант, Гегель, Вол. Соловйов, М. Бердяєв, П. Тілліх, М. Бубер та ін.) Вони виходять з безсумнівності існування надприродних сил (Бога) і намагаються раціонально обґрунтувати релігію як вищий синтез розуму і віри, як «зустріч людини с Богом».
Вільнодумні філософські концепції мають багато відтінків залежно від ступеня радикальності й аргументації. Автори найбільш войовничих атеїстичних концепцій вважають релігію «нісенітницею», «марновірством», «забобоном», «обманом», «опіумом народу» і т. ін. (К. Маркс, В. Ленін та ін.) Менш радикальні мислителі бачили джерела походження релігії в страху перед грізними і могутніми силами природи (Демокріт, Епікур, Лукрецій, Спіноза), у неуцтві (П. Гольбах), в угоді людей про основи соціального порядку (Ксенофан, Цицерон, Гоббс, Вольтер та ін.), у шануванні видатних людей минулого, яким стали приписувати риси богів (античний філософ Евгемер). Часто ці підходи поєднувалися в одного мислителя.
На сучасні філософські концепції походження релігії дуже вплинув німецький філософ XIX в. Л. Фейєрбах (1804—1872), який запропонував так звану антропологічну концепцію. Згідно з принципами антропологічної філософії Фейєрбаха релігія, філософія та наука — це прояви та розвиток самої людської сутності, тому предметом і змістом релігії насправді є сама людина, усвідомлення нею самої себе. Джерело релігії, за Фейєрбахом, становить відчуття залежності людини від світу, проявом цієї залежності є страх перед ним. Спочатку це почуття викликалося могутніми і грізними силами природи — так виникають природні (натуралістичні ) релігії. Згодом з’являються більш розвинені духовні релігії, в яких предметом є дух, духовна сутність. В міру опанування силами природи людина починає вважати себе надприродною істотою, і в її свідомості Бог теж стає надприродною істотою. Тепер новим джерелом залежності людини стають соціальні відносини і випадковий збіг суспільних обставин. Оскільки кожній людині властивий потяг до щастя, релігія створює уявлення про можливість його досягнення, незважаючи на несприятливі природні та соціальні обставини. Фейєрбах не відкидає релігію взагалі, а наполягає на тезі про її постійний розвиток, вважаючи, що у майбутньому суспільстві пануватиме така релігія, головний принцип якої полягає в тому, що кожна людина є богом для іншої людини.
Антрополого-соціологічна концепція. Послідовник Фейєрбаха Карл Маркс (1818—1882) вважав, що релігія є проявом ілюзорної, спотвореної самосвідомості та са- мовідчудження людини, яка або ще себе не знайшла, або вже себе загубила. Коли людині бракує засобів поліпшити своє життя, взяти його під свій контроль, вона звертається до релігії. Тому саме суспільство породжує релігійний світогляд. Сукупність виробничих відносин складає економічну структуру суспільства, реальний базис, над яким знаходиться ідеологічна надбудова — декілька певних форм суспільної свідомості. Це політична, правова, моральна, релігійна, естетична, наукова форми ідеології, що історично зумовлені і одночасно обмежені способом матеріальної діяльності людей. Релігія з’являється лише тоді, коли матеріальний процес виробництва не є продуктом вільного суспільного союзу та не перебуває під свідомим планомірним контролем людини. Разом із встановленням суспільного контролю за виробництвом і розподілом матеріальних благ та знищенням експлуататорських класів буде усунуто і відчуження людини від інших людей і від самої себе і, як результат, — релігійна свідомість. Позиція Маркса та його послідовників Енгельса, Плеханова, Леніна та інших щодо релігії є проявом войовничого, більш того, агресивного і репресивного атеїзму.
Соціологічні концепції. Найбільш впливовими представниками цих концепцій були французський вчений Е. Дюркгейм (1858—1917) та німецький соціальний філософ М. Вебер (1864—1920). За Дюркгеймом, саме релігія конституює суспільство в цілому, завдяки тому, що вона ніби перекладає вираження складних соціальних відносин на мову, зрозумілу для більшості суспільства. Релігія підтримує традиції суспільства, дисциплінує його, викликає соціальний ентузіазм. Тому Дюркгейм зробив висновок про позитивність впливу релігії на суспільство, більш того, на тотожність релігійного та соціального чинників. Приблизно так вважав і Макс Вебер. Він визначав релігію як спосіб, яким соціальній дійсності надається сенс, бо саме вона робить світ «раціональним». Таким чином, обидва засновники соціологічних концепцій пов’язують походження релігії з походженням самого суспільства та суспільної свідомості.
Емпірико-етнографічні концепції. Важливим внеском у наукове дослідження походження релігії стали концепції, побудовані на емпіричних спостереженнях етнографів.
Анімістична концепція. Першу версію анімістичної (від лат. anima — душа) концепції походження релігії запропонував англійський етнограф Е. Тайлор (1832— 1917). З його точки зору, людські думки, бажання та дії підкоряються певним законам, що обумовлюють єдність людства та культурну одноманітність його розвитку. До їх числа він відносив «загальну схожість природи та людини» та «загальну схожість обставин людського життя». Дуже близькими за змістом є також релігійні вірування різних народів на однакових ступенях розвитку. Тайлор запроваджує та використовує поняття « первісний анімізм», під яким розуміє віру в духовні істоти, душі, духів. Анімізм визначається як «мінімум релігії». Зародження віри Тайлор пов’язує з інтересом первісної людини до особливих психічних станів (сон, галюцінації), з якими вона періодично має справу в повсякденному житті. Хвороба та смерть, які спостерігає людина, також стимулюють пошук відповідей та пояснень. Таким чином з’являються перші релігійні уявлення про душу як маленького двійника людини, що може тимчасово або назавжди залишати тіло.
З цієї «першовіри» згодом утворюються уявлення про душі рослин і тварин, предметів оточуючого світу. Аніміст визнає, що духовні істоти керують явищами матеріального світу та життям людей, що духи спілкуються з людьми і людські вчинки викликають їх задоволення або ж обурення. Душі померлих мають свою долю в особливому загробному світі. Далі уявлення про душі та духів породжують уявлення про богів і, нарешті, завершується теоретичним оформленням ідеї єдиного Бога.
Таким, за Тайлором, є шлях розвитку з первісного анімізму всіх форм релігії. Наявність чи відсутність у цих формах морального елементу дозволяє поділити всі релігії світу за анімістичним принципом на:
— нижчі релігії, головним завданням яких є створення примітивної філософії природи і людини;
— вищі релігії, які додають до нижчих моральні поняття про справедливість і святість, сумління та любов.
Дослідження Тайлора були для свого часу вагомим внеском у теорію релігій, але подальший розвиток етнографії показав, що анімізму передували інші релігійні вірування.
Концепція преанімізму. Концепція преанімізму з’являється як реакція на недосконалість анімістичної теорії. Вивчення вірувань народів Меланезії дозволило зробити висновки, що до анімізму вже існували інші релігійні уявлення — про безособову силу «мана», від якої залежить багатоманіття проявів дійсності. Ця сила тією або іншою мірою поширюється серед тварин, духів, людей. Вважалося, що того, хто має багато «мана», протягом життя супроводжують успіх, здоров’я, сила. І навпаки, відсутність «мана» прирікає на невдачі. Схожі уявлення про всемогутність цієї надприродної сили були поширені також серед австралійців і американських індіанців. Таким чином, виникли підстави для припущення, що первісною формою релігії є преанімістичні вірування у мана та у важливість заборон (табу), що гарантують її збереження.
Англійський антрополог та етнограф Р. Маретт (1866— 1943) розвинув концепцію аніматизму (від лат. animatus — наділений душею). Він вважав, що саме формула табу — мана становить «мінімум визначення релігії». За Марет- том, надприродне у первісних народів має два життєво значущих модуси: негативний — табу (система заборон) та позитивний — мана («інстинктивне відчуття чудодійної сили»). Табу і мана описують надприродне в його первісному вимірі, інші терміни використовуються для позначення вторинного, або морального, виміру. Запропонована концепція допомогла простежити розвиток релігійних ідей про безособову надприродну силу, елементи яких зберігаються, наприклад, у такій розвиненій релігії, як буддизм.
Іншу версію преанімізму розробив французький етнограф і психолог Л. Леві-Брюль (1857—1939). Він розрізняв первісне «пралогічне мислення» та мислення ци- вілизованих суспільств (в якому поєднуються раціонально-магічне та пралогічні колективні уявлення). З його точки зору, у первісних віруваннях та міфології замість встановлення логічних відносин діє закон партиціпаціі — тобто співпричетності людини до різних проявів природних і надприродних явищ, які утворюють неподільну цілісність. Безпосередня співпричетність пралогічного мислення забезпечує цілісну єдність між усіма істотами та речами. Первісна людина вважає, що предмет може бути водночас тут і в іншому місці, що існує зв’язок між річчю у даному стані та чимось іншим, чим вона також може бути. З розвитком людства розширюється сектор логічного мислення, починають фіксуватися та відкидатися протиріччя, критично аналізуватися чуттєві образи та емоції. Але ж, за Леві-Брюлем, і в сучасних цивілізованих суспільствах залишається потреба в парти- ціпації, тому що наша розумова діяльність водночас є і раціональною, й ірраціональною. Проявом тенденції до співпричетності є моління сучасної людини. Леві-Брюль запевняє, що колективні уявлення, а отже, вірування завжди зберігатимуть свою актуальність у житті людини, суспільства, незважаючи на розвиток логіко-критично- го мислення.
Міфологічна теорія походження релігії. Міфологічна концепція в релігієзнавстві сформувалася у другій половині ХІХ ст. як різновид анімістичної теорії. Представники цієї школи дотримувалися тієї точки зору, що головним елементом релігії є міф, тому проблема походження та розвитку релігії пов’язана, перш за все, з дослідженням стародавньої міфології. Представники цієї школи (В. Шварц, М. Мюллер), порівнюючи та аналізуючи міфологію стародавніх індійців, іранців, греків, римлян, германців, вважали, що вірування цих народів виникли з дуже схожих мотивів обожнення небесних явіщ.
Формування міфів та релігій проходило під впливом мови. При порівнянні імен найвищих божеств у різних мовах М. Мюллер (1823—1900) дійшов висновку, що, зрештою, усі вони походять від значення слів «небо», «блискуче небо» та «світло». Саме за допомогою цих термінів у міфах людина намагається позначити ідею безкінечного, того, що перебуває за межами чуттєвого сприйняття, — неосяжність океану, безмежність неба. В цьому реалізувався потяг знайти щось досконале і вічне, те, що керує життям людей і світом загалом. Тому, за Мюллером, назву «блискуче небо» було обрано усіма народами світу, а гімн «отцю, що перебуває на небі», став універсальною «стародавньою молитвою». Так «небо» було визначено і місцем перебування істоти, що мала те ж саме ім’я. Розвиток мови дозволив вдосконалити уявлення про надприродне, і таким чином у цих вищих істот з’явилися атрибути таємності та всемогутності. Остаточно оформлення релігій з універсальних міфологій відбулося, за Мюллером, коли всі частини природи, в яких людина «відчувала» дихання або прояви Бога, були поєднані назвою — Рай, який присутній всюди.
У цілому представники цієї школи розглядали релігію як виключно споглядальну та розумову діяльність людини, не враховуючи багатьох інших важливих чинників походження релігії.
Магічна теорія Дж. Фрезера. Англійський дослідник релігій Дж. Фрезер (1854—1941) на противагу теорії анімізму запропонував дослідження магії. За Фрезером, людство у своєму розвитку послідовно пройшло три стадіі духовного розвитку — магію, релігію, науку. Для обґрунтування ідеї, що магія в історії суспільства виникла раніше, ніж релігія, Фрезер посилається на приклад аборигенів Австралії, які на його час були найпримітивнішими з усіх відомих племен. Їхня магія ґрунтувалася на переконанні можливості переходу невидимих імпульсів від однієї речі до другої на підставі їх схожості. Віра в телепатію, в те, що всі істоти, речі, тварини, люди підпорядковуються безособовим силам, а послідовність подій підпорядковується дії незмінних законів буття, — це все складові магічного світосприняття.
За Фрезером, можна виділити магію позитивну (чаклунство), головним правилом якої є: «Роби так-то, щоб сталося те-то», та негативну (табу): «Не роби так-то, щоб не сталося того-то». Відповідно мета першої — досягнення бажаної події, другої — запобігання небажаній.
На певному етапі людина розчаровується в магії, тому що магічні дії далеко не завжди ефективні. Тоді з’являється і поширюється феномен релігії, принциповою відмінністю якого є віра в те, що світом керують могутні невидимі істоти. Роль мага, що може впливати на хід подій, тепер переходить до надприродної особистості — Бога.
Тепер з ідеєю Бога, крім всемогутності, починають пов’язуватися моральні цінності. Згідно з цим розумінням вважається, що догодити Богові можна не лише виконанням культових дій, а й співчуттям до людей, милосердям, виконанням моральних настанов. Так, за Фрезером, утворюється етична складова релігії.
Психологічні концепції. Засади психологічної концепції можна знайти ще у вже згаданих філософських поясеннях походження релігії як реакції на страх людини перед природними і соціальними катаклізмами та її сподівання на заступництво вищих сил. Було запропоновано багато різних психологічних концепцій, найбільш відомою та впливовою з яких є психоаналітична концепція австрійського психіатра Зиґмунда Фрейда (1856— 1939). Фрейд звернув увагу на те, що релігія багато в чому нагадує психотерапію, бо, втішаючи людину, часто рятує її від самої себе, запобігаючи прояву індивідуального внутрішнього неврозу, що загрожує зруйнувати особистість людини.
Особистість, за Фрейдом, має три виміри: Воно, Я, Понад-Я (Id, Ego, Super-Ego). Воно є найдревніший підсвідомий шар особистості, що утворений біологічною боротьбою за існування. Від конкретних особливостей індивідуального Воно перш за все залежить життєдіяльність конкретної людини. Воно — це той генетичний матеріал, який закладено в людині з часу народження, це киплячий казан наших пристрастей. Воно має два взаємовиключні джерела: ерос, або лібідо (сексуальна енергія людини як прояв її життєвої сили), та танатос (потяг до смерті) — несвідоме внутрішнє тяжіння людини до власної смерті, яке може бути перенесене на зовнішнє оточення як деструктивна сила, як вічний потяг до руйнування, до знищення конкурентів у життєвій боротьбі.
Понад-Я — це соціальні норми, що закріплені в свідомості та у стереотипах поведінки людини (правові та моральні приписи, інші суспільні норми, традиції, соціальні інститути тощо) — все те, чого вимагає від людини суспільне життя, і те, що обмежує природні інстинкти до сексуальної агресії та руйнації. Таким чином, Воно і По- над-Я перебувають у стані постійного конфлікту, який робить будь-яку людину потенційним невротиком.
Нарешті, Я — це сфера постійного пошуку компромісу між Воно і Понад-Я. Якщо людині вдається знайти спосіб компромісу, вона вважається психічно здоровою. Формою такого компромісу є перенесення (трансфер) стихійних імпульсів лібідо у суспільно схвалювану діяльність, зокрема, у сферу релігії, художньої творчості та науки.
За Фрейдом, якщо життєва енергія лібідо не трансформується в суспільно значущі справи, то з’являється невроз, який призводить до того, що порушується взаємодія всіх трьох інстанцій. Індивідуального неврозу свідомість людини може не витримати, а колективний невроз (релігію) вона може перенести. Особливу увагу Фрейд приділяє так званому комплексові Едіпа. Фрейд вважав, що кожен хлопчик сприймає свого батька, як конкурента в боротьбі за увагу матері, бо згідно із соціальними нормами у сім’ї саме батько відповідає за формування рівня Понад -Я. Батько повинен навчати дитину, що можна робити, а що ні. У дитинстві реальний батько виконує функцію захисника, і для дитини він є втіленням могутності і авторитету. Але в міру зростання дитина починає усвідомлювати обмеженість сил і авторитету земного батька і в дорослому віці вже потребує абсолютного, всесильного Отця-заступника, тобто Бога-отця.