Печать
PDF

Розділ 5. Морфологія мистецтва - § 4. Синтез як особливість сучасного мистецтва

Posted in Учебные материалы - Естетика ( за ред. Л.В. Анучиної, О.В. Уманець )

Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 

 

 

§ 4. Синтез як особливість сучасного мистецтва


Історія розвитку мистецтва свідчить про те, що воно проходить складний шлях, у якому закарбовано не тільки процес його диференці­ації, а й прагнення взаємодії видів мистецтва, їхнього об’єднання та злиття. Синкретизм, що вирізняв первісне суспільство, проявився в неподільності, єдності мистецтва. Нові умови суспільного життя, нові культурні парадигми сприяли виокремленню видів мистецтва, перетворенню їх у вузькоспеціалізовані різновиди художньої діяльнос­ті. Цей процес йшов стрімко і надав можливості всім видам мистецтва досягти успіхів, збагатитися жанровим розмаїттям. Водночас руйну­вання синкретизму мало й негативні наслідки. Досягнення виокрем­лених, самостійних видів мистецтва супроводжувалися втратою тієї різнобічності і повноти художнього відображення життя, які були при­таманні творчості в її синкретичному вигляді. Це обумовило народжен­ня потреби в поверненні до прадавньої єдності мистецтва, спробу відродити взаємозв’язок між його видами. Пошук можливостей об’єднання видів мистецтва спричинив виникнення нових, невідомих до того, синтетичних художніх утворень.

Синтез мистецтва — категорія естетики, якою визначають цілеспрямоване сполучення видів мистецтва, яке забезпечує єдність художнього явища і його багатосторонній естетичний вплив на людину. Форми синтезу різноманітні. Серед них виокремлюються такі, як супідрядність (поєднання видів мистецтва, при якому домінує один із них); симбіоз (рівноправне сполучення видів мистецтва, у ре­зультаті чого створюється його новий вид); зняття (взаємодія видів мистецтва, при якій один вид виступає основою іншого, хоча прямо не бере участі у створенні художнього твору); концентрація (процес син­тезу, при якому один вид мистецтва вбирає в себе інший); трансляцій­не сполучення (у даному випадку один вид мистецтва виступає засобом передачі художнього творення іншого виду). Прикладом супідряднос­ті є утвердження провідної ролі архітектури при створенні архітектур­них ансамблів, у яких разом з архітектурою присутні й такі види мис­тецтва, як скульптура, декоративно-прикладне мистецтво, живопис. Синтез у формі симбіозу — естрадне мистецтво, естрадні шоу, в яких невід’ємні один від одного література, музика, хореографія тощо. Зняття найбільш наочно виявляється в літературному лібретто балету або в літературному компоненті програмної музики. Про синтез мис­тецтва у формі концентрації свідчить поява мистецтва кіно. Трансля­ційне сполучення обумовило створення телебачення.

Просторові та часові види мистецтва зазвичай можуть органічно поєднуватися за умови повного підпорядкування перших другим. Од­нак у ХХ ст. з’явилися їхні об’єднання на рівних основах, наприклад кінетичне мистецтво, кольоромузика і т. д. Можливість поєднання мусичних і технічних видів мистецтва сприяла виникненню бінарних синтетичних видів — словесно-музичних, музично-хореографічних, словесно-акторських тощо, а також народженню складних видів, що втілені в усіх родах сценічного мистецтва — драматичний театр, опер­ний театр, театр балету та ін. Разом з тим синтез мусичних і пластич­них видів мистецтва, завдяки якому сукупно створюється художній образ, як це, наприклад, було в античному театрі, проявився в серед­ньовічних містеріях, у культових обрядах, у видовищних церемоніях. У ХХ ст. подібний синтез присутній у таких видах мистецтва, як кіно, радіомистецтво, телебачення і т. п.

Звернення до історії мистецтва дозволяє констатувати й той факт, що воно скероване на розширення власних початкових меж і входжен­ня до царини техніки. Мистецтво цілеспрямовано оволодівало різними технічними відкриттями і досягненнями, використовувало їх у своїх цілях для поширення можливостей художнього освоєння світу. Яскра­во це виявилося в архітектурі, прикладному мистецтві. На технічному фундаменті склалася можливість розвитку таких видів мистецтва, як фотографія, кіно, телебачення та ін. У ХХ ст. виникають нові прояви художньої діяльності, які значно поширили традиційне уявлення про межі мистецтва (дизайн, мистецтво реклами, мистецтво оформлення тощо). Прикладом розширення меж мистецтва і його сполучення з ін­шими видами людської діяльності може бути поєднання мистецтва і спорту, мистецтва і політики, мистецтва і релігії і т. д. Синтез мисте­цтва, його зв’язки з багатьма сферами людського життя надають йому нового, потужного імпульсу розвитку.

 

Питання для самоконтролю


  1. Варіанти структуризації мистецтва в історії естетичної дум­ки.
  2. Основні критерії класифікації видів мистецтва.
  3. Характеристика основних видів мистецтва.
  4. Різновиди синтезу видів мистецтва та особливості його про­яву в мистецтві сьогодення.
  5. Основи родо-жанрового розподілу видів мистецтва.