Розділ 8 Загальна характеристика християнства - § 2. Виникнення і поширення християнства
§ 2. Виникнення і поширення християнства
Відомості про виникнення християнства містяться в різних джерелах: Євангеліях, посланнях і діяннях апостолів, у так званих апокаліпсисах. Частина їх згодом була оформлена в збірки священних книг, а частина стала називатися апокрифами (не кананізованими церквою писаннями).
Засновником християнства є Ісус Христос. З погляду християн, головний зміст Старого Заповіту полягає у підготовці до приходу Месії і повідомлення про нього. Через Христа Бог уклав з людиною Новий Заповіт. До моменту виникнення християнства більшість людей перестали розрізняти добро і зло, і Христос прийшов, щоб врятувати їх.
Народженню Месії передувала чудесна подія: архангел Гавриїл повідомив Діві Марії волю Творця про те, що вона народить сина і назве його Ісусом. Її чоловік, старенький тесля Йосип, одержавши у віщому сні попередження янгола, оберігав невинність Марії. Оскільки було передвіщено, що повинен народитися майбутній владика світу, іудейський цар Ірод, щоб зберегти династичну владу, наказав убити всіх немовлят чоловічої статі. Рятуючи Ісуса, Марія і Йосип втекли в Єгипет. Ісус народився у Віфлеємі, у печері, що була хлівом, і колискою йому стали ясла.
Про дитячі і юнацькі роки Христа відомостей майже немає. Коли йому було 12 років, він загубився і через три дні його знайшли в Єрусалимському храмі за бесідою з рабинами. У 30 років він прийняв водохрещення від пустельника Івана у річці Йордан. Після водохрещення він сам пішов у пустелю і провів там 40 днів, а потім повернувся до людей і почав проповідувати, робити чудеса і зцілення.
Один з його учнів, Іуда, зрадив Ісуса, і його взяли під варту. Римський прокуратор Понтій Пілат не бачив за Ісусом провини, яку на нього покладав Синедріон: розбещення народу і відмову сплачувати податки. Однак первосвященик Каїфа настояв на страті. Ісус був підданий бичуванню, а потім розп’ятий. Його тіло було поховане в гробниці, біля гори Голгофи, а потім зникло — Ісус воскрес і піднісся на небо. І коли учні прийшли до його гробниці, їм з’явився янгол і возвістив про воскресіння Вчителя.
Протягом перших трьох століть з’явилися літературні твори, що склали Новий Заповіт. У цей же період формувалися християнські літургії і церковні організації. Засновниками культової традиції були бродячі проповідники, які ще не мали офіційного статусу. Пізніше з’явилися спочатку добровільні, а згодом і інституціоналізовані церковні посадові особи — диякони та єпископи. Диякони відповідали за проведення обрядів і адміністративні справи. Очолював громаду віруючих єпископ, якого спочатку обирали самі віруючі. Вже він сам обирав помічників і ру- копокладав їх у священики. Серед єпископів виділялися представники великих громад. Їхнє висунення було пов’язане як з особистими чеснотами, так і з економічною і політичною важливістю міст, у яких вони займали кафедри. Старшого єпископа провінції стали називати Папою або примасом, а на сході імперії — митрополитом. Найбільшим впливом користувалися Римський єпископ і митрополит Олександрійський.
У перші століття християни піддавалися гонінням, оскільки їхня релігія здавалася пануючим класам небезпечною. Але це викликало співчуття і симпатію до переслідуваних і попри наміри гонителів лише сприяло зростанню популярності християнства завдяки героїзму мучеників, що виявляли приклад відданості вірі. Зрештою усе більше представників вищих прошарків суспільства стали приймати християнство, і окремі правителі провінцій навіть стали спиратися на християнські громади і духівництво. Наприкінці III ст. християн вже можна було зустріти на всіх щаблях римського суспільства.
Нарешті, у IV ст. виник міцний союз імперії з християнством. Імператор Костянтин став використовувати його в інтересах держави. Міланським едиктом 313 р. був покладений край гонінням, християнство було визнане рівноправною релігією поряд з іншими, а з 324 р. стало вважатися державною релігією. Таким чином, подальша еволюція християнства міцно пов’язана з історичною долею Римської імперії.
У 330 р. столиця Імперії за розпорядженням Костянтина переноситься в колонію Риму на Сході — Візантію. Між Римом як історичним центром імперії і офіційною столицею у Константинополі виникло напруження, викликане суперництвом за верховенство в імперському світі. У 395 р. в результаті цього протистояння єдина Римська імперія розпалася на Західну і Східну частини, що започаткувало і відповідну децентралізацію християнства. Західна імперія припинила своє існування в 476 р., будучи остаточно зруйнованою германськими племенами. Незважаючи на це, Рим ще тривалий час зберігав статус духовного центра формально єдиного християнського світу. Східна ж, Візантійська імперія, припинила існування тільки в 1453 р. після завоювання Константинополя турками-сельджуками.
Зміна статусу християнської церкви спричинила зміни соціального складу громад — туди стали входити представники пануючого прошарку. У цей же період християнство і перетворилося на могутню церкву. Водночас важливим інститутом християнства стало чернецтво й пустельництво. Перші пустельники і ченці (святий Ан- тоній і святий Пахомій) з’явилися у Єгипті. Пізніше стали створюватися монастирі, що згодом перетворилися на потужні культурні й економічні центри.
Як державна релігія християнство поширюється в IV ст. серед германців, у У ст. — серед франків, у VI — серед готів і вандалів, у X — серед слов’янських народів. Після епохи великих географічних відкриттів XV— XVI ст. християнство стало поширюватися за межами Старого Світу — в Америці, Африці, Австралії.