Розділ 7 Іудаїзм — національно-державна релігія єврейського народу - § 4. Догматика іудаїзму
§ 4. Догматика іудаїзму
Бог є єдиним для всіх. Вважається, що згадувати та називати справжнє ім’я Бога не можна. («Не промовляй імені Господа, Бога твого, марно, бо Господь не залишить без покарання того, хто промовляє ім’я його марно» (Вих. 20:7). Тому використовують ті умовні імена, які лише близькі до так званого тетраграматону — справжнього імені Бога з чотирьох літер — йод, хе, вав, хе: Ягве, Елокім (перекладається як Бог), Саваоф (власне цваот, від цава— армія), тобто «Господь воїнства», вислів — «Це ім’я». Тетраграматон у написі відрізняється від слова єгуді (єврей) тільки однією літерою «далет». Назва цієї літери означає двері, тобто євреї — це «двері», крізь які Бог відкрив себе всьому людству.
Бог обрав саме єврейський народ «своїм» народом, тобто надав йому перевагу перед усіма іншими народами. Вважається, що саме євреї, які важко потерпали протягом своєї історії, першими відчувають на собі увагу Бога, його світло та любов. Ця богообраність народу Ізраїля підкреслює його місце в світі: нести усім іншим народам знання про єдиного істинного Бога. Вважається, що євреї несуть на собі особливу відповідальність за те, що відбувається в історії. Ідея богообраності має свій зворотний бік: якщо народ не виконує покладеної на нього місії, то й покарання Господнє перш за все стосується саме його (ортодоксальні євреї завжди пов’язували поширення зла у світі з грішністю окремих представників єврейського народу). Тому підкреслюється, що іудей повинен бути доброчинним, незважаючи на будь-які випробування.
У «Книзі Іова» розповідається, що якийсь Іов довго жив у добробуті, шануючи Бога. Тоді Бог вирішив випробувати віру Іова — загинула його худоба, померли діти, а сам Іов вкрився гнійними виразками. Однак протягом довгого часу Іов все одно не переставав шанувати Бога: «Якщо я дякував Богу в радості, то невже я не прийму від Нього нещастя ?» Для знайомих Іова дуже важливо було зрозуміти, за що ж Бог його карає, бо вони знали його як людину безгрішну. Якщо не за гріхи, то за що ж? Коли вже й сам Іов не витримав і звернувся з таким запитанням до Бога, Він відповів, що то не людська справа — запитувати, за що, бо потрібно зберігати міцність віри завжди, що б не відбувалося. Шляхи Господні не сповідні! Потім Бог повернув Іову здоров’я, а жінка народила інших дітей. Це біблійне оповідання давало єврейському народові сили протягом усієї його історії зберігати віру в Бога, незважаючи на складні історичні обставини.
Крім віри в єдиного Бога — абсолютну силу і сутність іудаїзм пропонує віру в відносні надприродні сили та істоти, серед яких є янголи та демони. Янголи — посланці Бога і виконавці Його наказів. Противник Бога — носій зла Сатана (грецьк. диявол) — це янгол, що відпав від Бога. Сатані підкоряються демони (чорти). Вони спокушають людину та намагаються відвернути від шляху до Бога. Тому важливо вміти протистояти злу. Це протистояння у мирському житті виправдовує значущість принципу таліона «Око за око, зуб за зуб» — тобто злу не слід коритися, а треба протистояти і духовно (каяттям та молитвою) і фізично (протидією).
Останнє положення іудеї часто ілюструють притчею релігійного авторитета раббі Аківи. Коли якось риби втікали від сіток рибалок, одна риба сказала іншим: «Навіщо нам жити у воді, де стільки небезпек — давайте вийдемо на берег!» Інші ж риби ніби-то відповіли: «Якщо ми змінимо звичну стихію, загинемо точно». З цієї немудрящої притчі раббі Аківа зробив висновок: «Так само, якщо ми вивчаємо Тору, це небезпечно, але якщо перестанемо вивчати її, загинемо точно».
Вчення про кінець світу (есхатологія). Вважається, що історія — це процес повернення до Бога, яке завершиться лише тоді, коли Бог вирішить, що людина гідна Його як творіння. Перед кінцем історії відбудеться вирішальна битва зла та добра, життя стане дуже нестерпним, але потім прийде Месія (від машіах — помазаник) і врятує людство від страждань.
Етика послуху (покірності Божій волі). Цей послух проявляється у тому, щоб дотримуватися букви і духу Писання. Для іудаїзму взагалі характерне уважне ставлення до слова та букви. Тому дуже важливо знати, де, як і за яких обставин використовувати у релігійних справах слова і які саме.
Тіло людини створене з пороху земного. Але тіло — це не темниця душі, а дар Божий. Тому люди повинні дбати про нього, і взагалі потрібно не нехтувати матеріальним добробутом, а докладати зусиль для його досягнення.
Тіло та душа утворюють неподільну єдність. Вважається, що у людини дві душі — тваринна і божественна, і божественна душа повинна постійно перемагати.