Печать

Розділ 10 Католицизм

Posted in Учебные материалы - Релігієзнавство ( за ред. В.Д. Титова )

Рейтинг пользователей: / 7
ХудшийЛучший 

Розділ 10 Католицизм

 

§ 1. Загальна характеристика католицизму

Різниця в соціально-політичних умовах існування християнства в Західному світі і на Сході передбачала різні акценти в інтерпретації християнського віровчен­ня й обумовлювала церковні конфлікти.

Ще у VII—VIII ст. візантійські імператори проголо­сили своє право очолювати всесвітнє християнство, намагаючись впливати не лише на східних патріархів, але й на Римського Папу та інших західних церковних ієрархів. Як вже зазначалося, після VII Вселенського Собору відносини між двома центрами християнства ще більш загострилися внаслідок дискусії про схожден- ня Святого Духа тільки від Бога-Отця або ж і від Бога- Сина (точка зору західної християнської церкви). Як результат — у 60-і роки IX ст. східною церквою був підданий анафемі (тобто відлученню від церкви) Папа Микола I, а патріарх Фотій, у свою чергу, — західною церквою. З того часу західна церква стала іменувати себе католицькою, тобто всесвітньою (грецьк. katholikos — всесвітній), а східна стала наполягати на своїй ортодоксальності (тобто правильності, православ­ності). Так доктринальні розбіжності разом з комплек­сом соціально-політичних причин призвели в 1054 р. до повного розмежування і розколу християнства на дві церкви.

Зараз до Католицької Церкви належить більше 1 млрд віруючих, серед них близько 400 тис. священиків. Като­лицизм найбільш поширений в Іспанії, Італії, Порту­галії, Франції, Польщі, Литві, США, у Латинській і Цент­ральній Америці. Католицька і Греко-Католицька цер­кви діють і в Україні, здебільшого на її заході.


§ 2. Структура Католицької Церкви

Відповідно до рішень Вселенських Соборів, визнаних і католиками, і православними навіть у пізньовізантій- ські часи, передбачалася першість римської кафедри пе­ред іншими (римський примат). У наші часи є п’ять про­відних кафедр (Римська, Константинопольська, Олек­сандрійська, Антіохійська, Єрусалимська).

Після розколу 1054 р. в католицькому християнстві складається вчення про верховенство Папи Римського над усіма християнами. Його повний титул — «Єпископ Риму, намісник Ісуса Христа, спадкоємець князя апос­толів, верховний понтифік вселенської церкви, патріарх Заходу, примас Італії, архієпископ і митрополит Римсь­кої провінції, монарх Держави-Міста Ватикан, раб рабів Божих». Сам титул обумовлює особливий статус Папи Римського як спадкоємця керівництва церковним жит­тям християн із благословення Ісуса Христа. Ватикан займає невелику територію (44 га) і має ще близько двох десятків палаців у Римі з правом екстериторіальності. Земля Ватикану була подарована в 756 р. французьким королем Піпіном I Папі Стефану і стала називатися Папською областю (державою). У 1870 р. після об’єд­нання Італії Папська область була ліквідована, але в 1929 р. за домовленістю Папи Пія XI з Муссоліні відновлена.

Папа Римський обирається з’їздом (конклавом) кар­диналів довічно кваліфікованою більшістю (2/3 + 1 го­лос). Зараз офіційний список Пап представлений 262 іме­нами, включаючи нинішнього Іоанна Павла II (до обран­ня в 1978 р. — польський кардинал Кароль Войтила).

Уряд Ватикану називається Святий Престол. Адмі­ністративний апарат католицької церкви (Римська ку­рія) складається з державного секретаріату, дев’яти кон- грегацій, 12 рад, трьох трибуналів і трьох канцелярій. Крім вирішення кадрових церковних питань, контролю за обрядами, ведення монастирських справ, удоскона­лювання системи релігійної освіти і т.д., апарат като­лицької церкви координує діяльність низки політичних і громадських організацій — партій, профспілок, об’єд­нань молоді, жінок тощо.

За рішенням II Ватиканського собору при Папі ство­рений церковний синод із правом дорадчого голосу, у котрий входять вищі ієрархи католицької церкви, пред­ставники національних єпископських конференцій, чернечих орденів тощо. Цей орган розглядає найваж­ливіші питання розвитку католицької церкви.

Організаційна структура Католицької Церкви засно­вана на чітко ієрархічному принципі. Церковна ієрархія має чотири основні ступеня: дияконат, пресвітеріат (священики), єпископат, примат (сам Папа). Первин­ною структурною одиницею є прихід, на чолі якого стоїть настоятель, що має одного або двох помічників — вікаріїв. На відміну від мирян, священнослужитель пови­нен цілком присвятити себе служінню церкві. Тому ка­толицькому духівництву всіх рангів заборонено одружува­тися. У проведенні богослужінь, у благодійних і місіо­нерських справах священикам допомагають д’якони. Співтовариства католиків у межах окремої держави або адміністративної одиниці утворюють діоцези або єпархії на чолі з єпископами. Найбільш значні єпархії мають ранг архідіоцезів, очолюваних архієпископами. Менш значні церковні організації можуть не мати статусу діоце- за і називаються апостольськими адміністратурами.

Кілька єпархій складають митрополію на чолі з єпис­копом центрального діоцеза — митрополитом. Окремі церкви певної країни разом називаються Помісною Церквою. У більшості держав католицькі єпископи утворю­ють єпископську конференцію, що має досить широкі по­вноваження при вирішенні поточних проблем Помісної Церкви.

У цілому національні церкви є складовими єдиної централізованої Всесвітньої Церкви, первосвящеником якої й виступає Папа Римський. Саме він скликає собо­ри і головує на них, призначає вищих церковних ієрархів — кардиналів і єпископів.


§ 3. Догматика католицизму

Джерелом віровчення в католицтві визнаються всі книги Біблії — так зване Святе Письмо, а також постано­ви 21 собору, праці усіх «отців церкви» (і грецьких, і ла­тинських), судження Пап Римських з церковних і мир­ських проблем (Священий Переказ). Відповідно до дек­рету I Ватиканського собору від 18 червня 1870 р. вважається, що Папа є непогрішним у питаннях віри і моральності.

Хоча між католиками і православними існують роз­біжності щодо визнання низки християнських Все­ленських Соборів та їхніх рішень, але обидві конфесії вважають, що на Вселенських Соборах (повноважних з’їздах представників окремих церков) є незримо при­сутнім Святий Дух. Тому основні питання християнсь­кого віровчення й обряду вирішуються саме на Соборах.

Відповідно до християнського вчення, земна історія завершується Другим пришестям Ісуса Христа, що від­будеться з волі Бога-Отця й у тільки Йому відомий час. Тоді буде воскресіння мертвих (усіх, хто коли-небудь жив), їхні душі отримають тіла, щоб стати на Страшно­му суді. У середні віки було поширене переконання, що переважна більшість душ за гріхи відразу після смерті потрапляє в пекло, де залишається до Страшного Суду. Наприкінці XII — на початку XIII ст. Католицька Церква коректує вчення про кінець світу (есхатологію), а на Флорентійському соборі (1439 р.) приймає особливий догмат про чистилище, що дав уявлення про долю душі після смерті до Страшного суду. Чистилище — це теж свого роду пекло, але тимчасове, проміжне місце, де після смерті перебуває душа покійного, очищаючись і терплячи муки залежно від тяжкості гріхів. Якщо йдеть­ся не про смертні гріхи, то душі можуть зустріти Судний день з чистою від гріха душею й одержати можливість вічного порятунку. Зі вченням про чистилище пов’язана і практика індульгенцій. Вважається, що католицька церква, яка представляє Град Божий на землі, має завдя­ки діянням Ісуса Христа, Богоматері, святих «запас» благодаті, котрим може розпоряджатися за своїм розсу­дом. Маючи заслуги перед церквою, роблячи добрі спра­ви на її благо, вносячи пожертвування, здобуваючи індуль­генції (церковні грамоти, що свідчать про відпущення гріхів), католик одержує частку благодаті і прощення певних гріхів. У середні віки існували спеціальні цер­ковні таблиці, за якими визначалася ступінь гріхів і гро­шова ціна їхньої спокути.

Шанування Богородиці в Католицькій Церкві вира­жене набагато сильніше, ніж у православній. Католики традиційно найчастіше звертаються в молитвах до Пре­святої Діви Марії. Ще на Вселенському Соборі в Ефесі (431 р.) Пресвята Діва Марія, мати Ісуса Христа, була визнана Богородицею і Царицею Небес. У 1854 р. був проголошений особливий догмат про непорочне зачат­тя Богородиці, про те, що Діва Марія була породжена як чиста, вільна від первородного гріха істота, а у 1959 р. — про тілесне піднесення Богородиці на небо. У 1964 р. Папою Павлом VI Пресвята Діва Марія проголошена Матір’ю церкви.

Католицька Церква має певні обрядові особливості. Богослужіння (меса) проводиться найчастіше латинсь­кою мовою. Парафіяни беруть участь у ньому сидячи, а встають лише під час читання Євангелія і при співі певних молитов. Меса супроводжується органною музикою. Хоча орган — візантійський винахід, він використовується го­ловним чином у католицькому богослужінні.

Характерні риси католицького храму — готичний стиль, скульптури святих, живопис на біблійні теми. Є й ікони, але вони не відіграють такої великої ролі, як у православ’ї. Святе місце — вівтар — у католицькому храмі відкритий поглядам парафіян на відміну від закри­того іконостасом вівтаря в храмі православному. Католи­ки хрестяться всією долонею з лівого плеча на праве.

Велике значення надається культовим діям (таїн­ствам), що вважаються встановленими Ісусом Христом. Вважається, що через них на віруючих сходить невиди­ма благодать Божа, яка морально очищає людину. Рятів­на дієвість таїнства залежить від дотримання встановлено­го порядку ритуальних дій, участі «законно призначеної» духовної особи, точності словесної формули, особливого настрою того, хто приймає таїнство.


§ 4. Курс на оновлення («аджорнаменто») католицизму

У 60-і рр. ХХ ст. II Ватиканський собор (жовтень 1962 р. — липень 1965 р.) проголосив курс на оновлен­ня («аджорнаменто») сучасного католицизму. Відповід­но до цього курсу:

—  деклароване перетворення статусу католицької церкви з тієї, «що велить і тріумфує», на церкву, що пе­ребуває на службі в людства;

—  узятий курс на зближення з іншими християнсь­кими церквами (насамперед із православ’ям і протестан­тизмом), на встановлення зв’язків з нехристиянськими конфесіями;

—  засуджена міжрелігійна і міжконфесійна ворожне­ча; зокрема, з іудеїв було зняте обвинувачення в засуд­женні і розп’ятті Ісуса Христа, що протягом сторіч було приводом для гонінь на них; .

— здійснена демократизація церковного життя: собор висловився за колегіальні методи в керуванні церквою, узаконив національні конференції і синоди; дозволив проводити богослужіння національними мовами, спро­стити літургії; схвалив функціональний стиль в архітек­турі, публічність і відкритість у діяльності церкви;

—  визнано принцип свободи совісті і свободи віро­сповідання («Декларація про релігійну свободу» від 7 грудня 1965 р.), більш конструктивною є позиція в пи­танні відокремлення церкви від держави і школи від церкви.

Однією з найактуальніших тем для обговорення на II Ватиканському Соборі була соціальна доктрина като­лицької церкви в сучасному світі. Собором прийнята конституція «Gaudium et spes» (Радість і надія), де заяв­лено, що церква не пов’язує себе з певною політичною, соціальною, економічною системою. Було виражене за­непокоєння численними проявами глибокої духовної кризи сучасної цивілізації (перевага споживчих ціннос­тей над духовними, поширення егоїзму, байдужість до страждань інших). Обговорювалися також екологічні проблеми, тема можливості самознищення сучасного людства. З погляду Католицької Церкви єдиний вихід — повернення до християнських цінностей і побудова «ци­вілізації любові». Собор закликав усіх католиків активно брати участь у вирішенні нагальних проблем сучасності, підкреслив особливу значущість світської праці на бла­го людства.


§ 5. Католицьке церковне право

У католицизмі протягом сторіч була детально роз­роблена система церковного права, за яким здійснюєть­ся внутрішнє управління справами церкви і релігійних організацій. У різні історичні періоди в країнах христи­янської традиції обсяг цього права визначався особливо­стями відносин між державою й церквою. Ще у Візантії відповідно до Зводу Юстиніана у компетенції церковно­го суду і веденні єпископів перебував ряд державно-адмі­ністративних і судових питань. У західноєвропейських державах середньовіччя до церковного права належали не лише норми, що регулювали внутрішнє життя церкви, але й норми світського характеру: багато справ про злочи­ни проти особи і соціального порядку, шлюбні відносини, суперечки родичів про спадщину тощо. Але протягом XVIII—XIX ст. обсяг церковного права поступово звівся до регулювання винятково внутрішнього життя церкви.

У християнському церковному праві використову­вався особливий стародавній спосіб судового доказуван­ня, в основі якого лежить уявлення про можливості при­звати божественні сили для вирішення спорів — «суд Божий» (indicium Dei). Звернення до нього було й у світському праві, найчастіше в германському, де цей ме­тод доказування одержав назву ордалії. Ордалії застосо­вувалися як цілком законний спосіб судового доказу і згідно з ордонансами англійського короля Генріха II. Се­ред форм «суду Божого», що визначав винуватість або невинуватість, найбільш поширеними були:

—  випробування вогнем (наприклад, обвинувачений повинен був якийсь час тримати руку у вогні, зробити дев’ять кроків з розпеченим залізом у руках, пройти бо­сими ногами через багаття тощо);

—  випробування водою (наприклад, було потрібно дістати із судини з киплячою водою залізний предмет або каблучку);

—  двобій конфліктуючих сторін, що припускає рівні умови боротьби (дана форма випробування застосовува­лась тільки серед вільних людей).

У 1215 році ордалії були заборонені законом, але ще тривалий час на рівні традиції були засобом вирішення спорів. Даний спосіб використовувався також (переважно як випробування водою) у процесах, проведених інквізи­цією за обвинуваченням у чаклунстві і сатанинській магії.


§ 6. Інквізиція

Особливу роль в історії католицизму відіграла інкві­зиція (лат. mquisitio — розшук, дослідження) — установа Римсько-Католицької Церкви, що мала на меті розшук, засудження і покарання єретиків (представників релігій­них течій, що відходили від католицької догматики і культу). Перша згадка про інквізицію належить до 1215 р. Спочатку суддями в питаннях єресі були тільки єпис­копи, але в 1232 р. Папа Григорій IX, незадоволений м’якістю вироків, позбавляє їх даних повноважень. Ос­кільки єретиків ставало все більше, Папа організував спеціальний апарат їхнього переслідування.

Перші інквізитори були мандрівними слідчими-суд- дями, але згодом стали розміщатися у певних місцях. Прибулий на місце служби інквізитор звертався до насе­лення з закликом каятися і називати імена єретиків. Ті з єретиків, хто робив це протягом 30 «пільгових днів», підлягали церковному покаранню, інші ж — тяжким ка­рам. Судочинство було таємне, без участі сторін і подо­би суду (sine figura judicii); обвинувачений не знав імен свідків. У 1252 р. Папа Інокентій IV дозволив при допи­тах для одержання повного визнання застосовувати ка­тування. Виправдувальний вирок був надзвичайно рідким явищем. Заперечення вини майже завжди визнавалося упертістю в єресі і вело до страти. Найбільш поширеним і «легким» покаранням було «примирення» з церквою, що супроводжувалося конфіскацією майна, позбавлен­ням прав і тюремним ув’язненням. Застосовувалися й інші покарання: носіння хреста з жовтої тканини, бичу­вання, прочанство тощо. Рецидив єресі карався вже до­вічним тюремним ув’язненням або ж стратою — спаленням на вогнищі. Тих, кому вдавалося втекти, судили за­очно і засуджували до спалення «у зображенні» (in effigie); трупи померлих єретиків викопували і спалювали. Виро­ки інквізиції фактично не підлягали оскарженню. Інкві­зитор, особа якого була недоторканною, міг притягнути до суду старших за церковним рангом, накладати покаран­ня (інтердикти) на міста й округи, вдаватися до інших суворих заходів. За усі свої дії він відповідав тільки осо­бисто перед Папою.

Вирок інквізиції звичайно спочатку зачитувався пе­ред зборами єпископів, а потім привселюдно оголошу­вався в урочистій обстановці, на головній міській площі. Такий осуд називався автодафе («акт віри»). Роль інкві­зиції закінчувалася проголошенням відмовлення церкви від заступництва щодо злочинця перед Богом і людьми і видачею його світській владі, що означало страту, здійс­нити яку, через «відразу церкви до крові», повинна була світська влада. Усі єретики без винятку позбавлялися майнових прав; конфісковане майно вважалося власні­стю держави та церкви.

Поступово сфера діяльності інквізиції розширювала­ся: вона переслідувала франкмасонів, вільнодумців, магів, астрологів, відьом, чаклунів, займалася цензурою вистав, книг і картин, стежила за університетським ви­кладанням, контролювала шкільну справу, охороняла кордони країни від увезення товарів з «єретичних» країн, впливала на зовнішню політику.

Остаточно інквізиція припинила свою діяльність лише в 1859 р.

Інквізиція вплинула на церковний суд — особливі су­дові органи, які були підлеглі церкві і діяли відповідно до її розпоряджень, у встановленому порядку судочинства. У період пізнього середньовіччя на території Європи у винятковій юрисдикції церковного суду перебували цілі верстви населення (духівництво, церковні селяни), а та­кож сфера шлюбно-сімейних відносин. Церковний суд був пов’язаний з розвитком феодального кримінально­го процесу. Його характерними рисами були повна зне­вага до особи обвинуваченого, катування і жорстокі по­карання. Ця практика існувала аж до кінця XVIII ст. Сама система покарань церковного суду включала такі елементи: тривале ув’язнення, перебування у тяжких умовах, фізичні покарання, а також численні жорстокі види страти.


§ 7. Католицькі чернечі ордени

Протягом майже всієї історії католицтва зміцненню його позицій і авторитету сприяли численні чернечі ор­дени і братства. Чернечий рух на Заході почав формува­тися на рубежі V—VI ст. Його засновником вважається Бенедикт Нурсійський (480—512), який вперше склав статут чернечої громади. Статут приписував безустанну роботу ченців над собою, слухняність, особисту бідність, працю на благо громади.

Перші ордени як чернечі об’єднання виникли в V ст. в Італії і до ХІ ст. існували незалежно від католицької ієрархії. Внутрішнє життя кожного ордена й зараз визна­чається його власними правилами, дисциплінарним ста­тутом, характеризується централізацією влади і безумов­ним підкоренням старшим. Серед орденів розрізняють жебракуючі ордени (францисканці, бернардинці, капу­цини, домініканці та деякі інші), статути яких забороня­ють своїм членам мати будь-яке майно, а також ордени, що мають право заробляти гроші, які йдуть до церковної скарбниці або на благодійні цілі. Ордени поділяють на споглядальні (їхні члени присвячують основний час мо­литві і богослужінням) і активні, що безпосередньо беруть участь у суспільно корисній праці, акціях милосердя.

Найвідоміший з католицьких орденів — орден єзуїтів. Створений у 1534 р. іспанським ченцем Ігнатієм Лойо- лою (1491—1556), він і зараз відіграє активну роль у житті церкви. Орден керує 177 католицькими універси­тетами і культурними центрами в усьому світі, а також 500 школами, що відвідують близько 1,5 млн. чоловік. Цей орден, так само як і інші ордени (усього їх нарахо­вується близько 140), займається релігійно-виховною і релігійно-просвітницькою діяльністю, в тому числі й в Україні.


 

§ 8. Католицизм в Україні

В Україні католицизм почав поширюватися з XIV ст. разом із поширенням влади Польщі на українських зем­лях (зокрема, після завоювання земель Галицько-Во­линської Русі королем Казимиром III). Вже в 1375 р. була створена Галицька католицька митрополія, і надалі ка­толицтво поступово збільшувало свій вплив, особливо у Західній Україні. Діяльність сучасної Римо-Католицької Церкви в Україні (РКЦ) організується насамперед на­вколо Львівського архідіоцеза У Києві відкриті навчальні заклади РКЦ: Київський духовний коледж і київський Український греко-католицький університет. Зараз в усіх областях України нараховується понад 700 католицьких громад. Вищі ієрархи РКЦ беруть активну участь у роботі всеукраїнської Ради Церков. Католицька церква діє від­повідно до рішень II Ватиканського собору, розвинути­ми Папою Іоанном Павлом II з урахуванням української специфіки.


§ 9. Уніатство. Українська Греко-Католицька Церква

Після розколу християнства, поділу його на право­слав’я і католицизм неодноразово робилися спроби об’єд­нати християн під егідою Римського Папи. У 1274 р. візан­тійський уряд у дипломатичних цілях домагався від східних церковних ієрархів підпорядкування Риму. Але возз’єднання церков виявилося суто формальним і недо­вговічним (до 1282 р.). Ще одна спроба датована 1439— 1443 рр. (Флорентійська унія). Об’єднання церков мало здійснюватися на основі унії (союзу), яка передбачала компромісне вирішення догматичних, обрядових, орга­нізаційних протиріч між католиками і православними. Визнавалося верховенство Папи Римського і латинської догматики, але зберігалися православна обрядність та богослужіння рідною мовою, припускався шлюб для священнослужителів.

Саме на цих підставах у 1596 р. виникла Українська Греко-Католицька Церква (УГКЦ). Рішення про її ство­рення було прийняте на Брестському соборі, в якому взя­ли участь повноважні представники Папи Римського, а також зацікавлені в унії представники православної церк­ви на території України.

Відповідно до Статуту УГКЦ її священики і громади перебувають під юрисдикцією Папи. Віровчення ба­зується на католицькому варіанті «Символу віри», христи­янські догмати представлені в римському варіанті. У той же час таїнства здійснюються за православно-християнсь­ким обрядом, богослужіння ведеться українською або церковно-слов’янською мовою. Для встановлення хрис­тиянських свят використовується православний календар. Зовнішній вигляд храмової споруди, внутрішній інтер’єр поєднують риси католицької і православної церков.

Греко-католицька церква протягом сторіч допомага­ла зберегти національну самобутність українців. На те­риторіях, що входили в XVI—XVII ст. до складу Польсь­ко-Литовської держави, українська мова і приналеж­ність до УГКЦ залишали людям можливість виживання, ідентифікації себе як частини українського етносу, що сприяло збереженню національної культури в цілому. Адже польський уряд офіційно визнавав тільки уніатсь­ку церву, а православну оголосив фактично поза зако­ном, переслідуючи її парафіян.

На Львівському соборі 1946 р., який УГКЦ не вважає законним і представницьким, було прийнято рішення про скасування Брестської унії і ліквідацію Української Греко-Католицької Церкви. Її храми і майно були пере­дані в користування Руській Православній Церкві. У 1989 р. УГКЦ відновила свою діяльність в Україні, а в 1991 р. пройшла процедури офіційної реєстрації. Зараз вона існує на правах митрополії, яку очолює кардинал. Нара­ховується більше 3000 релігійних громад, до яких нале­жить близько 5 млн. чоловік. Найбільша кількість пара­фіян УГКЦ у Західній Україні (Львівська, Івано-Франк­івська, Мукачівська єпархії). Її приходи представлені в Канаді, США, Австралії, Аргентині, інших країнах, де загалом діють 19 греко-католицьких єпархій.

Керівництво сучасної УГКЦ займає активну позицію у вирішенні актуальних (культурних, економічних, еко­логічних) проблем сучасної України. Силами чернечих орденів УГКЦ — василіян, студитів, сестер-служниць ведеться активна просвітницька робота, місіонерство, надається гуманітарна допомога населенню. У цілому греко-католицька церква, як інші християнські церкви в Україні, в рамках чинного законодавства сприяє духов­ному відродженню нашої країни.

 

Питання до самопідготовки

1. Коли і в результаті яких подій відбувалося оформлення като­лицизму?

2.  Хто очолює Католицьку Церкву і які повноваження має її ке­рівник?

3.  Організаційна структура Католицької Церкви.

5.  Особливості догматики католицизму.

6.  Особливості католицького культу.

7.  Головні етапи у розвитку Католицької Церкви.

8.  Чим відрізняється католицька меса від православної літургії?

9.  Що таке інквізиція?

10. Місце і роль католицького християнства в історії людства.